
Китайські інженери неодноразово відвідували Росію для участі у випробуваннях та технічній розробці військових безпілотників на державному підприємстві “ІЕМЗ Купол”, яке перебуває під західними санкціями. Згідно з документами та свідченнями двох європейських чиновників із безпеки, фахівці з Китаю брали участь у проєктно-конструкторських роботах на заводі, а також у льотних випробуваннях ударних і розвідувальних дронів.
Про це повідомляє Reuters. Китайські експерти відвідували “Купол” понад півдюжини разів, починаючи з другого кварталу минулого року.
Під час цих візитів завод також отримував партії китайських ударних безпілотників через російського посередника – компанію “ТСК Вектор”, яка перебуває під санкціями США та ЄС.
Reuters зазначає, що серед отриманих дронів були моделі A140, A900, а також A60, A100 та A200, які застосовуються як для розвідки, так і для ударів по цілях.
У вересні 2024 року “Купол” за допомогою китайських фахівців розробив новий безпілотник “Гарпія-3”. За попередніми оцінками аналітиків, Китай став ключовим елементом у ланцюжку постачання військових технологій для Росії.
За словами Семюела Бендетта з Центру нової американської безпеки у Вашингтоні, китайські компоненти “дуже впливають на російські військові системи, особливо на безпілотні літальні апарати”.
Документи, з якими ознайомилося агентство, підтверджують, що китайські інженери відвідували об’єкти “Купола” в Іжевську для складання безпілотників і навчання російського персоналу їх експлуатації, після чого вирушали на полігон Чебаркуль для льотних випробувань. В одному з рахунків-фактур компанія AEE виставила TSK Vektor суму понад 5 мільйонів юанів (приблизно 700 тисяч доларів США) за постачання безпілотників A200 з обладнанням для придушення перешкод.
Окремо Reuters повідомляє про участь китайської компанії Hunan Haotianyi у випробуваннях дронів HW52V, які мають вертикальний зліт і посадку та можуть використовуватися як ударні та розвідувальні БПЛА. Листи та авіаквитки показують, що топменеджери Hunan Haotianyi та TSK Vektor перебували у Росії разом під час демонстрацій і тестових польотів.
Європейські чиновники зазначають, що така співпраця може свідчити про прагнення Росії розширити виробництво нових моделей безпілотників. У документах “Купола” також згадується робота китайських експертів над комп’ютером керування польотом і новим двигуном для “Гарпії”, а в третьому кварталі 2025 року вони працювали над новим безпілотником GA-21, ймовірно, версією іранського Shahed-107, який може виконувати як розвідувальні, так і ударні функції.
МЗС Китаю заявило, що не знало про таку співпрацю та підкреслило, що Пекін “ніколи не постачав смертоносну зброю жодній із сторін конфлікту” і суворо контролює товари подвійного призначення, включаючи безпілотники. У Росії, як завжди, не надали жодних коментарів щодо цього.
Як повідомляв OBOZ.UA, китайське вантажне судно, порушивши міжнародні санкції, відвідало порт Севастополя у Криму. Це стало першим з 2014 року випадком, коли комерційні судна КНР зайшли в порт тимчасово окупованого Росією півострова.
Джерело: OBOZ.UA